De groeiende Spaanse markt biedt kansen aan de Amerikaanse auto-industrie. Dit zei William Dawson Jr., vice-consul voor de VS in Barcelona, vandaag in The New York Times.
De slechte toestand van de wegen en de hoge benzineprijs vormen volgens Dawson Jr. remmende factoren op het autogebruik in Spanje. Toch bezitten steeds meer Spanjaarden een eigen auto. De president van een belangrijke Spaanse automobielclub schatte ruim een jaar geleden het totaal aantal auto´s in het land op 3000 exemplaren.
De geografische verdeling is als volgt:
Madrid en omgeving 500; Barcelona en omgeving 600; Guipuzcoa en San Sebastian 300; provincie Vizcaya (Bilbao) 200; Palma de Mallorca, 300; Sevilla en omgeving 100; rest van Spanje 1000.
In Barcelona betaal je voor een 'eerste klas auto' (20-24 pk, 4 cylinder) rond de 3100 dollar, meldt The New York Times. Franse auto´s - volgens de krant van mindere kwaliteit - zijn 300 tot 400 dollar goedkoper. Auto´s van 16-24 pk zijn het meest in trek. Spanje is gestopt met de verkoop van auto´s die op stoom rijden. Iets wat The New York Times bevreemdt: gezien de hoge benzineprijzen moeten stoomauto´s en electronische runabouts in Spanje toch in het voordeel zijn.
Bron: The New York Times, 10-01-1910
Volop groeikansen voor Buick, Ford en Cadillac in Barcelona. Nog weinig auto´s (hierboven de Ronda de Sant Pere)...
..., zelfs op de Passeig de Gràcia winnen de krachten van het paard het nog van de pk´s.
En kijk eens naar de haven van Barcelona: een wereld te winnen.
Last but not least: ook de Spaanse vrouwen ontdekken het automobiel! Hier de allereerste chauffeuse, in het Parc de la Ciutadella.
BCN BITES - kijk voor meer nieuws over Barcelona, Catalonië en soms zelfs Spanje op onze Facebook pagina!
De slechte toestand van de wegen en de hoge benzineprijs vormen volgens Dawson Jr. remmende factoren op het autogebruik in Spanje. Toch bezitten steeds meer Spanjaarden een eigen auto. De president van een belangrijke Spaanse automobielclub schatte ruim een jaar geleden het totaal aantal auto´s in het land op 3000 exemplaren.
De geografische verdeling is als volgt:
Madrid en omgeving 500; Barcelona en omgeving 600; Guipuzcoa en San Sebastian 300; provincie Vizcaya (Bilbao) 200; Palma de Mallorca, 300; Sevilla en omgeving 100; rest van Spanje 1000.
In Barcelona betaal je voor een 'eerste klas auto' (20-24 pk, 4 cylinder) rond de 3100 dollar, meldt The New York Times. Franse auto´s - volgens de krant van mindere kwaliteit - zijn 300 tot 400 dollar goedkoper. Auto´s van 16-24 pk zijn het meest in trek. Spanje is gestopt met de verkoop van auto´s die op stoom rijden. Iets wat The New York Times bevreemdt: gezien de hoge benzineprijzen moeten stoomauto´s en electronische runabouts in Spanje toch in het voordeel zijn.
Bron: The New York Times, 10-01-1910
Groeikansen genoeg
Volop groeikansen voor Buick, Ford en Cadillac in Barcelona. Nog weinig auto´s (hierboven de Ronda de Sant Pere)...
..., zelfs op de Passeig de Gràcia winnen de krachten van het paard het nog van de pk´s.
En kijk eens naar de haven van Barcelona: een wereld te winnen.
Last but not least: ook de Spaanse vrouwen ontdekken het automobiel! Hier de allereerste chauffeuse, in het Parc de la Ciutadella.
BCN BITES - kijk voor meer nieuws over Barcelona, Catalonië en soms zelfs Spanje op onze Facebook pagina!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten